Adferd er ikke bare bestemt av sosiale relasjoner slik vi så i kapittel 3, men behov og emosjoner.
Utgjør det indrestyrte grunnlaget for atferden vår.
Behov:
* Noe man trenger, føler et ubehag pga. mangel av noe.
* Er ofte uttrykk for en mangeltilstand i individet (eks. sult) som styrer atferden vår.
* Når behovet fører til handlinger, sier vi at det ligger et motiv bak handlingen.
* Motivasjon gir individet energi og retning til handling.
* En mangel gjør at kroppen er i ubalanse.
* Balansen, dvs. likheten, må gjenopprettes.
* Et behov blir dermed et motiv for handling.
* Maslows behovspyramide: Behovene styrer og påvirker atferden vår.
Nivåene i Maslows behovspyramide:
Fysiske behov: mat, husly, søvn osv..
Trygghetsbehov: føle seg trygg, og å ha stabilitet og orden
Sosiale behov: her er kjærlighet, vennskap og fellesskap i sentrum
Status behov: Selvtillit, status, anerkjennelse og verdighet er viktig her
Selvrealisering: På toppen av pyramiden er de som oppfyller alle de foregående nivåene. Her er det viktig å få virkeliggjort drømmer og mål i livet.
Utgjør det indrestyrte grunnlaget for atferden vår.
Behov:
* Noe man trenger, føler et ubehag pga. mangel av noe.
* Er ofte uttrykk for en mangeltilstand i individet (eks. sult) som styrer atferden vår.
* Når behovet fører til handlinger, sier vi at det ligger et motiv bak handlingen.
* Motivasjon gir individet energi og retning til handling.
* En mangel gjør at kroppen er i ubalanse.
* Balansen, dvs. likheten, må gjenopprettes.
* Et behov blir dermed et motiv for handling.
* Maslows behovspyramide: Behovene styrer og påvirker atferden vår.
Nivåene i Maslows behovspyramide:
Fysiske behov: mat, husly, søvn osv..
Trygghetsbehov: føle seg trygg, og å ha stabilitet og orden
Sosiale behov: her er kjærlighet, vennskap og fellesskap i sentrum
Status behov: Selvtillit, status, anerkjennelse og verdighet er viktig her
Selvrealisering: På toppen av pyramiden er de som oppfyller alle de foregående nivåene. Her er det viktig å få virkeliggjort drømmer og mål i livet.
Emosjoner:
Følelser og emosjoner består av:
* Den følelsesmessige opplevelsen
* De fysiske forandringene
* De ytre reaksjonsmåtene
(* Adrenalineksperiment)
- De følelsesmessige opplevelsene, f. eks når vi er redde, glade eller opphisset, er den personlige (subjektive) delen av følelsene. Den varierer fra individ til individ og er bestemt av erfaringene vi har.
- De fysiske forandringene vil si alt som skjer i organismen f.eks. høy puls, svetting, skjelving og rødming.
- De ytre reaksjonsmåtene eller uttrykksformene vil si den måten vi viser følelsene våre på. Eksempler kan være gråt, mimikk eller voldelig atferd.
Utviklingen av emosjoner: etter fødselen har barnet en generell opphisselsestilstand, men som er lite spesifikk. Denne følelsen utvikler seg raskt til lyst/ulyst.
* Primærfølelser: glede, sinne, overraskelser, sorg og frykt.
* Sekundærfølelser: skam, skyld og misunnelse.
Forskjellen på frykt/redsel og angst: frykt eller redsel er en
ubehagelig tilstand som blant annet inntrer dersom vi kommer i en situasjon vi ikke mestrer, eller før en situasjon vi tror vi ikke kan mestre. Angst er en psykologisk og fysiologisk tilstand som er kjennetegnet av kroppslige, følelsesmessige, kognitive og atferdsmessige komponenter. Angst kan innebære følelser av frykt, bekymring, uro og panikk.
Emosjonell modenhet: det skjer en utvikling av de emosjonelle reaksjonene etter hvert som vi vokser til og atferden vår endrer seg.
Følelser og emosjoner består av:
* Den følelsesmessige opplevelsen
* De fysiske forandringene
* De ytre reaksjonsmåtene
(* Adrenalineksperiment)
- De følelsesmessige opplevelsene, f. eks når vi er redde, glade eller opphisset, er den personlige (subjektive) delen av følelsene. Den varierer fra individ til individ og er bestemt av erfaringene vi har.
- De fysiske forandringene vil si alt som skjer i organismen f.eks. høy puls, svetting, skjelving og rødming.
- De ytre reaksjonsmåtene eller uttrykksformene vil si den måten vi viser følelsene våre på. Eksempler kan være gråt, mimikk eller voldelig atferd.
Utviklingen av emosjoner: etter fødselen har barnet en generell opphisselsestilstand, men som er lite spesifikk. Denne følelsen utvikler seg raskt til lyst/ulyst.
* Primærfølelser: glede, sinne, overraskelser, sorg og frykt.
* Sekundærfølelser: skam, skyld og misunnelse.
Forskjellen på frykt/redsel og angst: frykt eller redsel er en
ubehagelig tilstand som blant annet inntrer dersom vi kommer i en situasjon vi ikke mestrer, eller før en situasjon vi tror vi ikke kan mestre. Angst er en psykologisk og fysiologisk tilstand som er kjennetegnet av kroppslige, følelsesmessige, kognitive og atferdsmessige komponenter. Angst kan innebære følelser av frykt, bekymring, uro og panikk.
Emosjonell modenhet: det skjer en utvikling av de emosjonelle reaksjonene etter hvert som vi vokser til og atferden vår endrer seg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar